Jak na tvorbu videí na YouTube

Written by Martin Henych. Posted in Reporty

gbg-praguePo posledním dobrém pocitu z akce GUG o webové analytice jsem se rozhodl vydat na další akci tentokráte zaměřenou na tvoru videí na YouTube. Primárně jsem se chtěl dozvědět něco o optimalizaci YouTube kanálů, což mi částečně splnil Tomáš Pořízek.

První prezentaci měla Andrea Hurychová, která pracuje v marketingu pro Google konkrétně v oblasti YouTube a Google Plus. Přednáška byla zaměřena na YouTube z pohledu obsahu, tedy na to jak přilákat návštěvníky na obsah.

Zaujalo mě několik čísel:

  • Měsíčně je na YouTube aktivních cca 1 mil uživatelů.
  • V roce 2016 dle průzkumu bude 55% video obsahu na internetu
  • Za jednu minutu se na YouTube nahraje cca 100 hodin videí. 4 měsíce zpět to bylo 72 hodin a neustále roste.
  • YouTube sleduje 56% čechů nad 15 let. Je tedy neoblíbenější platformou v ČR.

Dále o Andrea mluvila o tom, co na YouTube dávat a co nikoliv. Co nedělat nebylo moc zajímavé, ale příkladem dobrého kanálu a to nejen obsahově (ocení spíše cílovka) je blog Get The Louk (http://www.youtube.com/user/GetTheLouk)

Následovalo povídání o Google Plus, o možnostech propojení s YouTube apod.

Druhá prezentace byla od Play.cz v režii Petra Sládečka & Tomáše Pořízka na téma „Jak na YouTube?“

Podle Petra je základem úspěchu na YouTube pochopení toho, kdo YouTube ovládá, což je v tuto chvíli „generace C“. Typickým představitelem generace C je Nicky Tučková (http://www.youtube.com/channel/UCHuX-SCxNllsCOh6Q_554-A).

Generace C se vyznačuje 4 rysy.

  • Connect – lidé chtějí být neustále online, na záchodě, v posteli, ve škole atd.
  • Community – tím že jsou neustále připojeni vytvářejí komunity.
  • Curation – generace ne jen, že obsah konzumuje, ale i se o něj stará. Generace C je aktivní publikum. Obsah hodnotí a komentují, doporučují si navzájem postupy, zlepšují se apod.
  • Create – toto je nevýznamnější. Každý dnes může přispět svou troškou.

Dalším typickým členem generace c je filip1995 (http://www.youtube.com/user/eternit606).

Jen by mě tedy zajímalo jak tohle Fiflip monetizuje!

Jak tedy na YouTube? Technologie dnes na zadek nikoho neposadí, generace C ovládá technologii skvěle, musíme tedy dodávat jinou přidanou hodnotu. Nároky na konzumaci videa v dnešní době jsou tak vysoké, jak kvalitní videa generace C dokáže tvořit.

Klíčem k úspěchu by mělo odpovězení si na následujících 10 otázek, kterých jsem bohužel zachytil jen 8.

  1. Dokážete lidi šokovat, zaujmout?
  2. Jste konverzační?
  3. Jste interaktivní?
  4. Jste konzistentní?
  5. Cílíte nebo střílíte?
  6. Vydržíte? Je třeba držet kvalitu a periodicitu.
  7. Spolupracujete? Je třeba přemýšlet zda není někdo blízký, koho bychom mohli oslovit a něco pro něj vymyslet.
  8. Objeví vás? Má kanál šanci být objeven?

Každých 30 vteřin by se ve videu mělo něco stát, aby to udrželo sledovatele. V rámci optimalizace je možné sledovat KW, přes které se na video diváci dostali. KW pak můžeme vkládat do tagů a tím zvýšit nalezitelnost. Dobré je také sledovat odkud nám na video koukají návštěvníci. Pokud převládají návštěvníci z mobilu, volím jiný obrázek náhledu, než pokud z desktopu.

Následovala ukázka YouTube Analytics, při které Tomáš, který se věnuje optimalizaci kanálů v síti play.cz, ukázal možnosti sledování zajímavých metrik. Jak se video šíří, jak na něj kdo reaguje, zda se sdílí, zda jej lidé dokoukají apod.

Následoval příklad, který rozpoutal diskuzi. Zábavné video na podporu Pirátské strany před volbami, kde bylo smyslem dostat lidi na jiné videa. Smutné je, že jde pravděpodobně o ukázku porušování autorských práv. Je prostě vidět, že právo na internetu je stále v plenkách. Delší dobu se s nejasným výsledkem řešilo jak si kdo může práva nárokovat a přihlásit se o ně, což se mi vůbec nelíbí. Normální je nekrást a pokud na to právo nestačí co morálka? Z tohoto by mělo vzniknout samostatné téma na nějakou z příštích akcí, tak snad bude.

 

Poslední prezentaci měla firma Pozitiv na téma „Možnosti využití live obsahu při tvorbě YouTube kanálu“. Pro mě asi nejzajímavější část po možnostech optimalizace a analytiky. Praktické ukázky jak streamovat video velmi snadno z jakékoliv akce a to dvěma způsoby. Buď jako YouTube Live, nebo Hangouts On Air.

Výhody YouTube Live:

  • Je zdarma a můžeme obsloužit velkou skupinu lidí, nemusíme řešit infrastrukturu apod.
  • Lze naplánovat čas přenosu.
  • Neomezený počet diváků.
  • Automatické konverze do nižších rozlišení (tedy mohou mě sledovat i z mobilních zařízení s horším připojením).
  • Detailní analýzy sledování.
  • Každý zná prostředí YouTube.. pokud funguje lidem YouTube fuguje jim i online přenos.
  • Miniatura přenosu. Můžeme zvolit miniaturu ještě před tím, než se začne skutečně vysílat.
  • Komentáře, je možné je sledovat i během přenosu, lze tak reagovat na publikum.
  • Sledování na mobilních zařízeních.
  • Jednoduché sdílení a vkládání do www stránek.

Následovala ukázka streamování přes Adobe flash Media Encoder.Technické zpoždění je cca 30 vteřin a závisí na kvalitě připojení Hangouts On Air

Výhody Hangouts On Air:

  • Interaktivní.
  • Aaž 10 účastníků.
  • Možnost moderovat účastníky.
  • Nejrychlejší způsob.
  • Zzdarma.

Zde bylo více zajímavých informací, ale vzhledem k tomu, že už bylo pozdě večer, neudělal jsem si dobré poznámky.

Chtěl bych poděkovat organizátorům, akce GUG jsou prima.

Zaujal vás tento článek? Sdílejte jej. Share on Facebook1Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn1Email this to someone

Tags: ,

Trackback from your site.

Zanechte komentář

Musíte být přihlášeni pro vkládání komentářů.